KROK 5: SPRAWDZENIE KÓŁ

Stare czy nowe, jeszcze zostawić na ten sezon, czy już wymienić?

Zanim zamontujemy koła na pojeździe warto sprawdzić, czy jeszcze się nadają do jazdy.

O tym , kiedy należy wymienić oponę, decyduje kilka ważnych czynników, przede wszystkim: wiek, stan zużycia, głębokość bieżnika, ewentualnie indywidualne preferencje kierowcy.

Wiek opony można sprawdzić odszukując kod DOT, który zlokalizowany jest na bocznej ściance opony i informuje o dacie produkcji. Czterocyfrowy numer opisuje tydzień oraz rok produkcji ogumienia I tak np. kod 3315, oznacza iż opona została wyprodukowana w 33 tygodniu 2015 roku.

Uwaga: Generalnie producenci opon podają, że ogumienie powinno się wymieniać co 5 lat, nawet jeżeli nie nosi ono widocznych oznak zużycia lub głębokość bieżnika jest zgodna z prawem. 
alcar aez dotz dezent stahlrad configurator
 

Głębokość bieżnika

———————-
Co potrzebujesz:
- Miernik głębokości bieżnika
———————-

W przypadku wszystkich opon letnich minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm. W praktyce zalecamy odrobinę głębszy bieżnik: trzy do czterech milimetrów dla opon letnich, minimum cztery milimetry dla opon zimowych.

Każda opona posiada wskaźniki głębokości bieżnika, czyli poprzeczne uwypuklenia zlokalizowane w pewnych odstępach na całym obwodzie opony, w jej rowkach wzdłużnych. Jeżeli głębokość bieżnika spada do ok. 1,6 mm, wskaźniki zrównują się z nim. 

RADA: Głębokość wskaźników zużycia nie zawsze wynosi dokładnie 1,6 mm. Dlatego znacznie bezpieczniej jest zmierzyć jego głębokość za pomocą miernika głębokości bieżnika.
alcar aez dotz dezent stahlrad configurator
 

Ciśnienie w oponie

 

———————-
Co potrzebujesz:
- Urządzenie do pomiaru ciśnienia w oponie 
———————-

Należy pamiętać, że w zależności od samochodu i obciążenia obowiązują różne poziomy ciśnienia powietrza. W większości aut można znaleźć naklejki z informacjami dotyczącymi prawidłowych wartości ciśnienia w ogumieniu przy małym obciążeniu oraz przy jeździe z pełnym załadunkiem. Znajdują się one na słupku drzwiowym lub klapce wlewu paliwa.

Ciśnienie w oponach można sprawdzić samodzielnie m.in. na stacjach benzynowych lub przy okazji wymiany opon w warsztacie lub serwisie samochodowym.

UWAGA: Należy pamiętać, żeby sprawdzać ciśnienie na zimnej oponie. W praktyce oznacza to, żeby by nie pokonać większego dystansu, niż 3 km od miejsca postoju do stacji z kompresorem. W przeciwnym razie możesz nie uzyskać prawidłowych wyników, ponieważ powietrze pod wpływem ciepła rozpręża się.
alcar aez dotz dezent stahlrad configurator
 

Wyważanie


———————-
Co potrzebujesz:
- sklep z akcesoriami samochodowymi 
———————-

Niektóre manewry wykonywane podczas jazdy takie jak nagłe hamowanie lub szybkie pokonywanie zakrętów, a także niewłaściwe ciśnienie w ogumieniu prowadzą do nierównomiernego zużycia opon, czyli niejednolitej głębokości bieżnika na różnych osiach.

Przekłada się to oczywiście na komfort jazdy, wówczas możemy zaobserwować np. drgania kierownicy lub nadwozia, ale także nierównomiernego zużywania się opon, amortyzatorów, przegubów, sworzni układu kierowniczego czy łożysk, czyli poważnych uszkodzeń zawieszenia.

Wyważanie kół powinno się zawsze robić w dobrym warsztacie serwisowym.

RADA: Eksperci podkreślają, że wyważanie kół to kwestia związana przede wszystkim z bezpieczeństwem podczas jazdy, dlatego zalecają, aby przeprowadzać je nie rzadziej niż co 10-15 tys. km - i to zarówno w przypadku felg stalowych, jak i aluminiowych.
alcar aez dotz dezent stahlrad configurator
 

Kontrola felg

 

Przy okazji okresowej kontroli, czy wymiany opon, felgi również muszą być sprawdzone pod kątem możliwych uszkodzeń. Na czas tej czynności opony powinny być zdemontowane.

Oprócz ogólnego stanu wizualnego i zewnętrznej części felgi, ważne jest również sprawdzenie wewnętrznych elementów oraz stanu piasty.

Nigdy nie naprawiaj uszkodzeń na własną rękę, ponieważ może to spowodować utratę gwarancji na felgi. Dotyczy to również felg odlewanych. Nawet jeśli zostaną naprawione przez eksperta, utracisz gwarancję ALCAR.
alcar aez dotz dezent stahlrad configurator
 

Springmyride - POMOCNY TRIK VIDEO

 

Użyj monety lub zapałki do sprawdzenia głębokości bieżnika opony 
W przypadku opon letnich sprawdza się moneta dwugroszowa. Należy ja włożyć koroną orzełka w dół. Jeżeli korona jest cała widoczna to oponę należy wymienić. Do zimowek przydatna będzie zapałka, jeżeli zmierzona część będzie miała 4 mm to należy zadbać o nowe ogumienie